Het lanceren van een nieuw merkidentiteitsprogramma staat of valt met een set solide richtlijnen.

In een huisstijlgids hebben we het over de verschillende merkelementen en vertalen we deze in tastbare regels en standaarden. Zodat iedereen precies weet hoe het merk naar de wereld moet worden gecommuniceerd. De kern van de richtlijnen is wat wij graag de “speciale saus” van je merk noemen: de dingen die jou uniek maken.

Al deze elementen moeten in deze gids staan, zodat mensen binnen je organisatie beslissingen kunnen nemen die “on brand” zijn. Je wil er zeker van zijn dat iedereen die je logo gebruikt dit op de juiste manier doet, dus voeg alle goedgekeurde versies en lock-ups van je logo toe. In een huisstijlhandboek staan de primaire en secundaire kleurenpaletten gespecificeerd en worden de waarden van RGB- en de CMYK-kleuren en eventuele PANTONE-kleurnaam en -nummer benoemd. De typografie en hoe elk lettertype moet worden gebruikt en alle relevante informatie over spatiëring en uitlijning komen aan bod. Misschien is het ook belangrijk een afbeeldingenbibliotheek op te nemen om een idee te geven van hoe je wilt dat afbeeldingen of illustraties je merkimago ondersteunen. Tot slot bespreek je ook de tone of voice en voorbeeldboodschappen, zodat marketing- en communicatieteams weten hoe je wilt dat je merk overkomt bij je publiek.

Als je eenmaal de basis van je merkidentiteit hebt vastgelegd, is het tijd om te laten zien hoe deze elementen samenwerken op specifieke touchpoints van je merk. We voorzien hier mockups van, zowel digitaal als op gedrukt materiaal. Als je fysieke producten verkoopt, zullen verpakkingsrichtlijnen worden opgenomen.

Hoe meer details je kunt opnemen in je richtlijnen, hoe meer consistentie je zult bereiken.

En als je merk zich ontwikkelt, zal je gids dat ook doen. Een huisstijlgids evolueert mee met het merk, de gids wordt dan ook regelmatig  aangevuld met updates en upgrades.

Het lanceren van een nieuw merkidentiteits-programma staat of valt met een set solide richtlijnen.

In een huisstijlgids hebben we het over de verschillende merkelementen en vertalen we deze in tastbare regels en standaarden. Zodat iedereen precies weet hoe het merk naar de wereld moet worden gecommuniceerd. De kern van de richtlijnen is wat wij graag de “speciale saus” van je merk noemen: de dingen die jou uniek maken.

Al deze elementen moeten in deze gids staan, zodat mensen binnen je organisatie beslissingen kunnen nemen die “on brand” zijn. Je wil er zeker van zijn dat iedereen die je logo gebruikt dit op de juiste manier doet, dus voeg alle goedgekeurde versies en lock-ups van je logo toe. In een huisstijlhandboek staan de primaire en secundaire kleurenpaletten gespecificeerd en worden de waarden van RGB- en de CMYK-kleuren en eventuele PANTONE-kleurnaam en -nummer benoemd. De typografie en hoe elk lettertype moet worden gebruikt en alle relevante informatie over spatiëring en uitlijning komen aan bod. Misschien is het ook belangrijk een afbeeldingenbibliotheek op te nemen om een idee te geven van hoe je wilt dat afbeeldingen of illustraties je merkimago ondersteunen. Tot slot bespreek je ook de tone of voice en voorbeeldboodschappen, zodat marketing- en communicatieteams weten hoe je wilt dat je merk overkomt bij je publiek.

Als je eenmaal de basis van je merkidentiteit hebt vastgelegd, is het tijd om te laten zien hoe deze elementen samenwerken op specifieke touchpoints van je merk. We voorzien hier mockups van, zowel digitaal als op gedrukt materiaal. Als je fysieke producten verkoopt, zullen verpakkingsrichtlijnen worden opgenomen.

Hoe meer details je kunt opnemen in je richtlijnen, hoe meer consistentie je zult bereiken.

En als je merk zich ontwikkelt, zal je gids dat ook doen. Een huisstijlgids evolueert mee met het merk, de gids wordt dan ook regelmatig  aangevuld met updates en upgrades.